Morotstekakor

 
 
 
Morotstekakor
 
Väldiigt goda och saftiga med morötter i degen.
Perfekt till morgonen eller till hamburgaren.
Jag gjorde mina med dinkelmjöl, men här är originalreceptet.
 
ca 20 st
 
Sätt ugnen på 250 grader.
 
100g rivna morötter
50 g jäst ( ett helt paket)
6 dl mjölk 37 grader (Jag tog vatten)
2 dl havregryn ( jag använde fiberhavregryn)
75g smör normalsaltat
2 tsk salt
1 ägg
12-14dl mjöl (jag använde dinkelmjöl)
 
Skala och riv morötterna.
Sjästen i en bunke och tillsätt mjölken (37grader)
När jästen löst upp sig så tillsätt havregrynen.
Låt blandningen stå i ca 5 min så att havregrynen har blivit mjukare.
 
Tillsätt sedan morötter, ägg och klickar med smör, och mjöl lite i taget.
Spara lite till utbakningen!
Tillsätt sedan salt och knåda degen i några minuter, jag använder själv bakmaskin för enkelhetensskull.
Låt degen jäsa i 45 min.
 
Kavla sedan degen så att den blir ca 1-1 1/2 cm tjock, stansa ut cirklar på ca 10 cm.
Tog ett större glas som hjälp.
Nagga dem med gaffel och låt jäsa i 30 min till.
 
Grädda i ca 7-10 min.
Tänk på att det varierar från ugn till ugn.
 
Låt svalna på galler under duk.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0